Integrovaný dopravní systém (IDS) je systém dopravní obsluhy určitého území veřejnou dopravou, zahrnující více druhů dopravy nebo linky více dopravců, přičemž cestující jsou v rámci tohoto systému přepravováni podle jednotných přepravních a tarifních podmínek. Fungování IDS v ČR by se zjednodušeně dalo shrnout do přísloví „jiný kraj, jiný mrav“. IDS je sice založen na principech, ze kterých vychází všechny kraje, ale ďábel se skrývá v detailech a ty často mohou cestující nemile překvapit. Postupně se proto zastavím u každého kraje a shrnu základní informace, které by neměly běžnému cestujícímu uniknout.
Komfort cestování je mj. spojen s tím, jak snadno lze koupit jízdenku. U každého kraje proto primárně zjišťuji, jestli má svou vlastní aplikaci pro IDS a jak aplikace uživatelsky funguje, zda se dá u jednotlivých dopravců platit kartou, případně, zda má kraj nějaká svá specifika. Začínám v Jihomoravském kraji (IDS JMK).
Aplikace Poseidon
Tato aplikace je oficiální aplikací KORDIS JMK, a.s. (koordinátora IDS JMK), která je určena pro poskytování informací IDS JMK a pro prodej jízdenek platných ve veřejné dopravě v JMK. Pokud si chcete koupit jízdenku, je potřeba si v aplikaci dobít kredit. Aplikace vyhledává spoje a poskytuje nákup jízdenek jen v rámci JMK. Z aplikace zjistíte počet zón, kterými projíždíte. Aplikace je však hodnocena průměrně (2,5 bodů z 5). Častou kritikou jsou výpadky vyhledávání spojů. KORDIS k této připomínce v jednom komentáři ze dne 16. 9. 2020 uvedl, že je to dáno „nestíhajícím rozhraním společnosti CHAPS, která službu vyhledávání poskytuje“ a že jednají o možnosti posílení této služby.
Platba kartou
V JMK se na IDS podílí 24 dopravců. U všech by mělo být možné platit platební kartou. Od léta je možné platit platební kartou i za jízdenky v brněnské MHD. Kartu stačí při nástupu přiložit k oranžovému validátoru umístěnému u dveří. Pokud cesta trvá méně než 15 minut, při výstupu lze kartu opět přiložit k validátoru. Pokud bude cesta delší, karta se znovu nepřikládá. Večer se všechny cesty sečtou. Pokud by byla hodnota jízdného vyšší než cena denní jízdenky, strhne se platba jen za denní jízdenku (90 Kč).
Vlak se zeleným pruhem
Specifikem JMK je tzv. vlak se zeleným pruhem, o kterém často neví ani místní, natož obyvatelé z druhého konce republiky. Ve dvou vlakových linkách S2 (Letovice – Brno – Křenovice) a S3 (Níhov – Tišnov – Brno – Břeclav) platí pravidlo: Cestující bez jízdenky je povinen vždy nastoupit do vagonu označeného v horní části zeleným pruhem. Zde je povinen vyčkat na příchod průvodčího a aktivně požádat o jízdenku. Pokud byste jeli bez jízdenky v jiném vozu, můžete být považováni za cestujícího bez platného jízdního dokladu a zaplatit odpovídající vysokou sankci. Tato povinnost se nevztahuje na osoby se zhoršenou schopností pohybu nebo orientace, doprovod dítěte s kočárkem, cestující s jízdním kolem. Ti mohou nastoupit do kterékoli části vlaku S2 nebo S3. Ve vlacích na ostatních linkách je možné nastupovat do libovolného vozu.
Pokud byste tedy jeli ze zastávky, ve které by nebyla možnost koupit si jízdenku, a nastoupili byste omylem do vagonu bez zeleného pruhu, vystavujete se riziku pokuty ve výši 1525 Kč (při úhradě na místě nebo do 5 pracovních dnů se pokuta snižuje na 825 Kč).
Důvodem tohoto „zlepšováku“ je od roku 2020 nová smlouva mezi JMK a Českými drahami. Nově plynou tržby z jízdného kraji, a nikoli dopravci. Kraj tak chce mít jistotu, že si drtivá většina cestujících koupí jízdenku a nepojede v krátkém úseku bez ní proto, že k němu nestihne průvodčí dojít. Jde totiž o nejvytíženější linky v kraji.
Tento systém se však v žádném dalším kraji nevyskytuje a troufám si říct, že o jeho existenci má povědomí velmi nízké procento občanů. Za takové situace je udělení pokuty neúměrně přísné. Proto jsem zastánce zrušení vlaků se zeleným pruhem a zajímalo by mě, zda je jejich zrušení vůbec reálné/na čem to vázne. Na toto téma mám přislíbenou schůzku s vedením KORDIS. O dalším vývoji budu informovat.