Letošní dovolenou jsem strávila na cestách po ČR vlakem. A i proto jsem se o fungování a stavu našich železnic začala víc zajímat. V médiích si maximálně přečtete, kdy a kde se srazil zase vlak, ale to už je jen důsledek tohoto fungování. Zajímají mě příčiny. Mít kvalitní železniční dopravu = zlepšení ekonomiky i životního prostředí. V poslední době často poslouchám na železniční dopravu kritiku, a tak si postupně začínám zjišťovat informace, jak to s tím stavem vlastně je, co (ne)funguje, co by šlo udělat lépe … Na úvod minisérie článků o železniční dopravě chci ale začít pozitivně. Víte, že ČD nabízí několik velmi dobrých služeb?
Jízdenka na léto
Tuto službu už sice letos nevyužijete, protože jízdenka platí jen v červenci a srpnu, ale rozhodně příští rok doporučuju. Jízdenku si můžete koupit buď týdenní (základní cena 790 Kč, s IN-kartou 690 Kč) nebo dvoutýdenní (základní cena 1190 Kč, s IN-kartou 990 Kč). Na počet km ani počet jízd omezená není. Díky ní jsem letos najela 1980 km a ušetřila několik tisíc Kč. Jediná nevýhoda je, že platí pouze ve vlacích ČD a ne v regionálních. Regionální vlaky jsou přitom často nepostradatelné hlavně v pohraničí, kde vykrývají důležité spoje. Spolupráce s ČD a těmito společnostmi by proto v budoucnu nebyla marná. Podrobnosti o jízdence si můžete přečíst zde.
Sbírání bodů
Stejně tak jsem až nedávno objevila možnost sbírat u ČD body. Tyto body můžete sbírat, pokud se zaregistrujete v e-shopu a získáváte je za zakoupení jednotlivých jízdenek. Kolik bodů se vám za zakoupení jízdenky přičte, závisí na druhu jízdenky. Odměny za získané body jsou docela atraktivní, např. vouchery do divadel, slevy na knihy nebo voucher se slevou pro Autonapůl. Zde bych však ČD vytkla složitost registrace a automatické nespárování s IN-kartou. Podrobnosti o sbírání bodů si můžete přečíst zde.
ČD Taxi
Zavedení této služby je samo o sobě určitě dobrý nápad. Ale to byste museli mít možnost o tuto službu požádat, což se mi bohužel opakovaně nepodařilo. Problém je, že když vytočíte speciální linku 800 252 252, na které si můžete taxi k nádraží objednat, komunikuje s vámi přednastavený robot, který vyžaduje, abyste mu sdělili jméno města, kam má pro vás taxi přijet. S operátorem naživo se spojit nelze. Několikrát jsem opakovala město „Plzeň“, ale vždy mi robot nahlásil, že slovo nedokázal rozpoznat. Je to škoda, protože tato služba může mít potenciál. Nefungující služba ale naopak dělá špatnou reklamu.
ČD bike
Tato služba u mě boduje stejně jako jízdenka na léto, resp. ideální je tyto dvě služby kombinovat. U vybraných železničních stanic (většinou jde o větší a střední města) si lze půjčit kolo, někde i elektrokolo či koloběžka. Dopravní prostředek můžete předem rezervovat a vrátit ho v jiném místě. Spolu s ním si můžete půjčit přilbu a další příslušenství (cena je 220 Kč za kolo/den). Přeprava kola vlakem ČD je zdarma. Při využívání této služby jsem nenarazila na větší problém. Snad jen to, že vyřízení půjčení může trvat okolo půl hodiny (hlavně kvůli povinnému papírování) a nejde už platit přes MasterPass (to se týká i ostatních služeb). Podrobnosti o této službě najdete zde.
Ráda podpořím věci, co dávají smysl, což uvedené služby rozhodně jsou. ČD má u mě velké plus, že je zavedli (i když např. ČD Taxi je potřeba ještě vychytat). ČD ale doporučuji, aby služby lépe inzerovali. Mí známí o těchto službách prakticky vůbec nevěděli.